Normaliseren van uitdagingen, onzekerheden en kwetsbaarheden bij opgroeien en opvoeden vraagt om een gezamenlijk pedagogisch antwoord van onderwijs en jeugdhulp. Maar wat betekent deze gezamenlijke opgave (uit de hervormingsagenda) voor de alledaagse samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp?
Barbera Voskuil, MSc. en junior onderzoeker lectoraat jeugdhulp in transformatie- De Haagse Hogeschool en
Tamara Bos, MSc. docent SW-jeugd en docent onderzoeker lectoraat jeugdhulp in transformatie - De Haagse Hogeschool
In de kinderopvang is samenwerken met ouders, ook wel pedagogisch partnerschap, een belangrijk thema. Om het kind te leren kennen en daar een band mee op te bouwen, zijn ouders de eerste bron om informatie te verkrijgen.
Su’en Verweij, pedagoog bij Groot Rotterdam en
Loes van den Bulk, pedagogisch medewerker bij Groot Rotterdam & student Pedagogische Wetenschappen
In deze sessie, korte presentatie, ervaringsverhaal en actieve werkvorm, wordt een inkijkje gegeven in de ouderschapskringen georganiseerd door IndeBuurt033 in de gemeente Amersfoort.
Dr. Lidewij Warris, jeugdarts KNMG en AIOS arts M+G, GGD regio Utrecht en
Erika Klok, opvoedkundige bij IndeBuurt033 Amersfoort, verantwoordelijk voor de Ouderschapskringen, eigenaar van GroeiTijd
Het is essentieel om preventieve ondersteuning aan te laten sluiten bij het perspectief van ouders. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Welke dilemma's spelen en wat zou jij doen in verschillende situaties?
Ibtissam Abaaziz, Senior-onderzoeker, Kenniscentrum Governance of Urban Transitions – De Haagse Hogeschool
Sofie Sergeant start haar verhaal met een zachte waarschuwing: Inclusief onderwijs betekent niet: “Verwelkom alle leerlingen in de reguliere klas en ga dan op dezelfde vertrouwde voet verder.”
Dr. Sofie Sergeant, hoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht